Ik heb vanaf het begin af aan veel energie in het schip gestoken om het structureel beter te krijgen. Zo hebben we onder  meer de volgende zaken gerealiseerd, al zijn sommige inmiddels alweer ingehaald door de realiteit of de tijd. Bij bijna alle projecten heb ik de ondersteuning van vrijwilligers gehad, het "Willem Jacob team" en soms van professionals.

2003:

  • Schip ingekort naar de originele lengte
  • Aanbrengen luikenkap
  • Eerste Keur door de NKIP, onder leiding van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie
  • Bewoonbaar maken van de roef
  • Schilderen van de romp en de roef.

2004:

  • Kaal halen en lakken alle rondhouten
  • lijmen rotte plekken in de mast
  • Vervangen van alle slechte vallen en stagen
  • Tuigagecertificaat door NKIP
  • Uitreiking eerste Certificaat van Onderzoek
  • Voor het eerst onder zeil
  • Nieuwe fok
  • Nieuwe fokkeboom
  • Derde prijs in de Driestedenrace van de Klipperrace

2005:

  • Alle roestplekken op de romp verwijderd en een nieuw verfsysteem over de teer aangebracht
  • Den en roef geschilderd
  • Veel kleine verbeteringen aan de tuigage
  • Vaak deelgenomen aan wedstrijden
  • Nieuwe giek, inclusief verbeterd reefsysteem en onderlijkstrekker

2006:

  • Eerste tochten met gasten
  • Tweede tuigagecertificaat van onderzoek
  • Vernieuwen tuiglier
  • Onderzoek wat te doen met de WJ in 2007 en verder
  • Optimalisatie website Willem Jacob

2007:

  • Vernieuwen vlak en kimmen
  • Verwijderen van alle teer en dergelijke van het oude deel van de Willem Jacob en het aanbrengen van een modern tweecomponenten epoxysysteem
  • Inbouw van een nieuwe kombuis volgens de nieuwste eisen en het aanbrengen van moderne sanitaire voorzieningen
  • Inrichten van het voormalig vrachtruim voor het het verblijf van passagiers
  • Uitreiken van het tweede certificaat van onderzoek: dagtochten 39 passagiers, meerdaags 25 personen.
  • Vernieuwen van het verfsysteem op roef en achterdek.

2008:

  • Vernieuwen stalen luikenkap achtermast
  • Leggen nieuwe vloer dagverblijf
  • Aanbrengen scheidingswand ruim en dagverblijf
  • isoleren en bekleden wanden dagverblijf
  • Installatie banken en open haard dagverblijf

2009:

  • Verplaatsing machinekamer van achteronder naar onder de roef
  • Inbouw nieuwe hoofdmotor, John Deere
  • Opbouw nieuwe roef
  • Deels inbouw roef en achteronder
  • Aanbrengen houten luikenkap achter de mast

2010:

  • Vernieuwen dek in kistluik
  • Aanbrengen houten luikenkap voor de mast
  • Herstellen mastdek in originele situatie
  • Klinken nieuwe mastkoker
  • Aftimmeren roef en achteronder
  • Vernieuwen mast
  • Dubbelingen in het voorschip verwijdert
  • Ingangsluik vooronder gerestaureerd
  • Schroefas verbust

2011:

  • Voorschip compleet nieuw ingetimmerd

2012:

  • Vernieuwen van het verfsysteem op dek, den en Railing
  • Nieuwe fokkeboom

Kortom veel gedaan. Een schip geeft en neemt.  Toen ik als 18-jarige het schip kocht wist ik van toeten noch blazen. Inmiddels heb ik leren lassen, schilderen, ijzerbewerken, techniek, marketing, commercie, met personeel/vrijwilligers omgaan, etcetera. Kortom, een steile leercurve. Het belangrijkste aan het project "Willem Jacob" vindt ik het genieten.  Er zijn veel gemakkelijkere manieren om mijn brood te verdienen, maar het genieten aan boord van de Willem Jacob is elke keer weer bijzonder, zowel voor mijn gasten, mijn bemanning als voor mezelf. Dat is niet gemakkelijk. Dat merk ik zowel in mijn tochten, als in het onderhoud. Vaak is de beste keuze niet de makkelijkste keuze, noch voor het onderhoud, noch voor de routekeuze. Maar keer op keer blijkt dat een bewust gekozen moeilijke weg leidt tot veel gelukkige momenten. Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen dit unieke "Willem Jacob"gevoel te laten proeven, en wellicht mee te laten beleven.

Contact

Bel de schipper: 050-211 18 63

Offerte aanvragen

Foto's

Mast renoveren
Nieuwe giek maken
Inzetten nieuwe bodem
Vernieuwen vlak en kimmen
Intimmeren achterste deel ruim
Vernieuwen roef en machinekamer
Varend monument